سامانههای تبلیغاتی شهری، بهعنوان یک رسانه عمومی که با میلیونها نفر از مردم شهر برخورد مستقیم و روزانه دارد، یکی از مؤثرترین رسانههایی است که در شهرهای بزرگ وجود دارد.
تابلوها و بیلبوردهای شهری با مضامین اشعار فارسی و معرفی شاعران و نویسندگان که در چند سال اخیر شاهدش بودیم و در هر کجای شهر قابل رؤیت بود، به خوبی نشان میدهد که مدیریت شهری در شهرداری تهران اهمیت زیادی برای شعر و ادبیات فارسی قائل بوده و به شیوههای مختلف برای فرهنگسازی در این زمینه برنامهریزی میکند.
جالب است بدانید ایده اولیه اجرای این طرحهای خلاقانه از شوخی کاربران فضای مجازی گرفته شده است. تعدادی از کاربران فضای مجازی تابلوهای برخی از ایستگاهها را بهصورت گرافیکی تغییر داده و برایشان شعری نوشتند که در فضای مجازی پخش شد.
غالباً به این رسانهها به چشم منبعی برای درآمدزایی و توزیع آگهی بازرگانی نگاه میشود؛ ولی میتوان با تغییر نگاه و برنامهریزی درست، آن را بهعنوان بستری برای انتقال پیامهای فرهنگی و مؤثر به جامعه تعریف کرد.
حتما آنهایی که مسیر هر روزهشان را با مترو طی میکنند، آنها را دیدهاند، ایستگاه سعدی، رودکی، فردوسی، شادمان و ابنسینا بهتازگی تغییر کرده و بهجای تنها یک اسم، شعری روی تابلو نوشته شده که اسم ایستگاه هم در آن شعر آمده است.
معاونت فرهنگی و اجتماعی مترو تهران با استقبال از این طرحهای مجازی، آنها را به واقعیت تبدیل کرد و پس از مشورت با شاعران و دستمایه قرار دادن اسم ایستگاههای مترو برای انتخاب و یا سرودن شعر، تابلوی اسم تعدادی از ایستگاههای مترو را متفاوت از گذشته طراحی کرد که با استقبال مسافران نیز مواجه شد.
به گزارش ایرنا، از مدیریت ارتباطات و امور بینالملل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه، این تغییر که به منظور ترویج فرهنگ و ادبیات فارسی در سطح شهر زیرزمینی انجام شده، با استقبال گسترده شهروندان مواجه شده است.
این روزها علاوه بر بیلبوردهای تبلیغاتی در گوشه و کنار تهران، شاهد یک تغییر در تابلوهای ایستگاههای مترو هستیم، تابلوهای اسم هر ایستگاه با شعری از شاعران فارسی متفاوت شدهاند.
این جنس ایدهها، اتفاقهای مهمی هستند که میتوان آنها را تعمیم داد و در دیگر شهرهای ایران اجرایی کرد.