بنا به گفته مسوولان راهداری البرز از ۱۲ سال پیش تاکنون نگهداری راه های روستایی البرز از نگاه ها دور مانده است لذا با نگاه عالادنه دولت سیزدهم ، امسال ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به بهسازی این راه ها اختصاص یافته که پروژه هایی در این جاده ها عملیاتی شده است.
گره کور ترافیکی آزاد راه تهران – کرج در محدوده پل های کلاک تا فردیس از جمله دغدغه های چند دهه گذشته هموطنان بود که این محدوده از سال ها پیش تاکنون به گره کور ترافیکی تبدیل شده و ترافیک چندکیلومتری صبحگاهی و شامگاهی در محدوده آن شکل می گیرد.
احداث ۲ کنارگذر در ضلع شمالی و جنوبی محدوده پل های فردیس تا کلاک به طول حدود یک کیلومتر در سه قطعه تعریف و اجرایی شده که قطعه یک آن در آینده نزدیک بهره برداری می شود.
۴۷ نقطه حادثه خیز راه های البرز در دست ایمن سازی است
منبع: https://www.irna.ir/news/84954227/%DB%B4%DB%B7-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%AD%D8%A7%D8%AF%D8%AB%D9%87-%D8%AE%DB%8C%D8%B2-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B1%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
سرهنگ پیمان کرمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: برخی از این نقاط تا کنون رفع نقص شده و باقیمانده آنها توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دذر حال رفع است.
استان البرز با داشتن یک هزار و ۵۰۴ کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی به عنوان شاهراه ارتباطی ایران شناخته شده است ، استانی که راه های اصلی و فرعی آن به دلیل موقعیت جغرافیایی و گردشگری در چهار فصل سال پرترافیک است.
ثبت سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون تردد خودرویی در جاده های استان البرز ، موضوعی است که اهمیت ایمن سازی ترافیکی در این استان کم وسعت اما پرتردد دوچندان کرده است .
اگر چه در سال های اخیر اقداماتی برای توسعه آزادراه ها ، بزرگراه ها و راه های اصلی و فرعی البرز انجام گرفت اما بسیاری از مشکلات جاده ای این استان از جمله نا ایمن بودن تعدادی از تونل های جاده گردشگری کرج – چالوس و نقاط دیگر این جاده ، خرابی آسفالت بخشی از آزاد راه تهران – کرج – قزوین ، گره های کور ترافیکی به وجود آورده است .
تعداد نقاط پرحادثه در راه های اصلی و فرعی ، سبب شده تا در دولت سیزدهم ایمن سازی این محورها با جدیت کامل آغاز شود به طوریکه نوروز سال جاری استان البرز در سکوی اول کاهش تصادفات جاده ای کشور قرار گرفت .
به گفته رییس پلیس راه البرز، عمده نقاط حادثه خیز در آزادراه تهران – کرج و کرج -قزوین و در جاده کرج- چالوس شناسایی شده که بیشتر این نقاط در محور کوهستانی کرج – چالوس ، در محدوده پیچ ها و ورودی های تونل ها است.
وی گفت: برای پیشگیری از حوادث راه های البرز همسطح سازی آسفالت و شانه خاکی ، نصب تابلوهای هشدار دهنده، مقاوم سازی دیواره تونل ها، ایمن سازی، نصب نیوجرسی در نقاط پرحادثه، نصب چراغ چشمک زن و نصب روشنایی درنقاط کور ضروری است.
کرمی خاطرنشان کرد : با توجه به این که جاده کرج – چالوس محور کوهستانی است و شرایط ویژه ای دارد ایمن سازی آن به ویژه در فصول سرد سال الزامی است.
رییس پلیس راه البرز بیان داشت: با توجه به بارش نزولات جوی و لغزنده بودن جاده و احتمال سقوط بهمن ایجاد آبرو و لق گیری سنگ ها در نقاط حادثه خیز و ایمنی جاده به صورت مستمر انجام می شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای البرز پیش از این به اقدامات جهادی برای اجرای ۲۸ پروژه عمرانی و کلیدی در شاهراه ارتباطی ایران پرداخت و بیان داشت: بخش عمده این پروژه ها به ایمن سازی ، تعریض و آسفالت آزادراه ها، جاده گردشگری کرج – چالوس و سایر محورهای پرحادثه اختصاص یافته است.
علی زندی فر با بیان اینکه نزدیک به یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه ها اختصاص یافته یا پیش بینی شده است ، گفت : تمرکز ما بر گشودن گره های ترافیکی ، زدودن نقاط حادثه خیز و ایمن سازی جاده های استان است.
اجرایی شدن پروژه های متعدد در جاده گردشگری کرج – چالوس شامل ایمن سازی تونل ها ، احداث دیوار حائل در نقاط بهمن گیر و مخاطره آمیز به لحاظ ریزش سنگ و کوه ، ایجاد حفاظ های ایمنی در پرتگاه ها و دیگر مکان ها از پروژه های اجرایی در این محور است.
در سفر ۱۸ فروردین ماه امسال رییس جمهور به این استان ۲۷۰ میلیارد تومان برای توسعه و ایمن سازی راه های البرز اختصاص یافت که به گفته کارشناساناعتبار بسیار خوبی است و در اجرای پروژه ها گشایش به وجود آورده است.
برخی تونل های جاده کرج – چالوس با گذشت چند دهه از احداث آنها هنوز ایمن سازی نشده و رانندگان به خاطر ترس از ریزش سنگ و دیواره تونل ها با سرعت از این محدوده ها عبور می کنند که برخی مواقع به تصادف مرگبار می انجامد.
برهمین اساس سقف و دیوارهای یکی از تونل ها به عنوان الگو ایمن سازی شده که به تدریج سایر تونل ها به همین شکل ساماندهی خواهند شد.